Elektryczna, zeroemisyjna lokomotywa Dragon 2 zaprojektowana i wyprodukowana w nowosądeckim Newagu, przeznaczona do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych zasiliła tabor maszyn Grupy Azoty Koltar.
Inwestycja w Dragona to szansa na ograniczenie emisji CO2 o ponad pół tysiąca ton w skali roku (obliczona została przy założeniu realizacji rocznej masy przewozowej w liczbie 150 tys. ton). Maszynie nadano nawet imię: „Roman” upamiętniając w ten sposób zasłużonego prezesa spółki Koltar, Romana Cyzę.
Na zakup lokomotywy Azotom przyznano preferencyjną pożyczkę uchwałą Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
– Odbieramy i przyjmujemy do pracy najnowocześniejszą lokomotywę spośród dostępnych w naszym kraju. Jesteśmy istotnym graczem na rynku dostaw wagonów i usług remontowych, zabezpieczamy kompleksową obsługę manewrową bocznic Grupy Kapitałowej Grupa Azoty, a równocześnie odważnie i z pozytywnym skutkiem realizujemy szereg usług kolejowych i remontowych na rzecz podmiotów zewnętrznych. Ufamy, że zakup przyniesie szereg korzyści – mówi prezes zarządu Grupy Azoty Koltar Marcin Dziadowiec dla portalu Rynek Kolejowy.
– Po kilkunastu latach przerwy udało nam się wznowić współpracę z Grupą Azoty KOLTAR, dostarczając przewoźnikowi nasz sztandarowy produkt: lokomotywę elektryczną Dragon 2. Wierzymy, że jej bezawaryjność i doskonałe parametry eksploatacyjne będą dobrym bodźcem do kolejnych zamówień – mówi przedstawiciel NEWAG Konrad Piotrowski.