Brytyjska firma Halcrow Group przygotowująca studium korytarzowe dla budowy nowej drogi z Nowego Sącza do Brzeska zakończyła badanie opinii mieszkańców, którzy będą mieć trasę w sąsiedztwie. Jeszcze przed konsultacjami z początkowych 26 wersji przebiegu „sądeczanki”, do dalszych analiz i prac projektowych wybrano pięć wariantów. Ich przebieg można prześledzić tutaj. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma wyłonić z tej piątki jeden wariant, dla którego będzie starała się o wydanie decyzji środowiskowej. Wiemy już który wariant wybrali mieszkańcy i który przebieg trasy najbardziej im się nie podoba.
Przeanalizowano 4831 obywatelskich rekomendacji i uwag. Oto wnioski:
Największe poparcie obywatelskie ma wariant A oznaczony kolorem brązowym. Opowiedziało się za nim 1659 osób. Nieco mniej – 835 głosowało za tzw. wariantem samorządowym – szarym
Opcja „szara” pojawiła się w zestawieniu najpóźniej – jest to propozycja samorządów gmin, które tnie krajowa „siedemdziesiątka piątka” i stanowi kompilację wariantów A i B ze studium korytarzowego. Zdaniem samorządowców droga powinna prowadzić z Nowego Sącza wzdłuż lewego brzegu Dunajca, przez most, który trzeba zbudować na wysokości kamieniołomu w Marcinkowicach a następnie przez nowy most w Kurowie i tunel pod górą Just. To opcja najkrótsza, ale i najdroższa, wymagająca nakładów w kwocie około 3,5 mld zł.
Najmniej podobają się ludziom wersje przebiegu drogi – B i D (uzyskały odpowiednio 2781 i 2714 głosów na „nie”).
Ciekawy problem pojawił się w gminie Brzesko, gdzie najwięcej głosów „za” oddano na oznaczony kolorem różowym wariant D (61), choć ten sam wariant miał jednocześnie najwięcej głosów „przeciw” (80), a dodatkowo do autorów studium korytarzowego wpłynęły trzy pisma przeciwko wariantowi D pod którymi złożono aż 1024 autografy.
W gminie Gnojnik ludzie zdecydowanie opowiedzieli się za wariantem A oznaczonym kolorem brązowym. „Brązowa” sądeczanka ma poparcie 637 osób. Najwięcej przeciwników w Gnojniku ma wariant B (ciemnozielony).
Opcja A wygrała także w gminie Czchów. Opowiedziało się za nią 109 mieszkańców. Mieszkańcom tej gminy nie podobają się warianty C, D, i F (niebieski, różowy i pomarańczowy).
W Iwkowej opinie były bardzo zgodne. 836 ludzi chce wariantu A, a 928 nie chce wariantu B (ciemnozielony).
W Łososinie Dolnej zbiorowo zagłosowano na wariant oznaczony kolorem szarym, czyli zaproponowany przez samorządy. Uzyskał on 711 głosów. Zbiorowo zanegowano natomiast przebiegi oznaczone literami B,C, D i F (zielony, niebieski, różowy i pomarańczowy).
W gminie Chełmiec głosów „za” oddano zaledwie kilka. Najwięcej przeciwników (31) miał wariant B – zielony. Niewiele, bo kilkanaście ankiet oddali także mieszkańcy Nowego Sącza. Najwięcej – siedem osób – podobnie jak w Chełmcu sprzeciwiło się wariantowi B.
Droga będzie miała 50 km. długości i dwie jezdnie, a każda z jezdni – po dwa pasy. Między pasami zaplanowano 4-metrowy pas z barierami energochłonnymi. Trasa projektowana będzie jako przyspieszona, z dopuszczalną prędkością 80 km/h. i z miejscowymi ograniczeniami. Z powodu bezpieczeństwa nie przewidziano zjazdów z drogi na posesje. Dostęp do nich będzie możliwy jedynie po zjeździe z „sądeczanki” – z dróg lokalnych. Na początku przyszłego roku ma rozpocząć się etap starań o decyzję środowiskową. Inwestor zakłada, że trasa ma być gotowa do 2025 roku.
Z uwagami mieszkańców i wynikami badania ich opinii w sprawie przebiegu sądeczanki można zapoznać się TUTAJ